Pranayama oefeningen

Pranayama: ‘De beheersing van onze levenskracht’

Onze ademhaling wordt in de yogafilosofie gezien als onze ‘levenskracht’. Het woord Pranayama wordt hieraan gekoppeld, wat letterlijk betekent ‘de beheersing van onze levenskracht’. Pranayama oefeningen zijn een heel belangrijk onderdeel van het 8-voudige yogapad. Er zijn zelfs monniken die geloven dat je bij je geboorte een vast aantal ademhalingen hebt meegekregen. Hoe beheerster en rustiger je dus tijdens je leven ademt, hoe langer je leeft.

De basis van alle yogahoudingen is de ademhaling

In ons dagelijks leven, in een rusthouding, gebruiken we vaak maar 25% van onze longcapaciteit. Dit is hartstikke zonde, niet alleen omdat het zuurstofgehalte in ons bloed dan laag is maar ook omdat onze longen steeds zwakker worden en onze conditie minder wordt. Ons lichaam werkt namelijk heel efficiënt; ‘use it or lose it’, als je het niet gebruikt dan gaat het minder goed werken. De basis van alle yogahoudingen is de ademhaling. Je ademhaling is de rode draad die alle houdingen met elkaar verbind, de grond van waaruit alle houdingen ontstaan.

Meer informatie over pranayama
Breng de prayanama oefeningen in de praktijk: Meld je aan voor een yogales.

In de yogalessen is het gebruikelijk om eerst een ademhalingsoefening te doen voordat we de verschillende houdingen gaan uitvoeren. Er zijn verschillende ademhalingsoefeningen die je bewuster maken van je ademhaling en je longcapaciteit en conditie vergroten. De eerste stap is vaak de ademhaling helemaal tot onderin de buik brengen en de navel naar voren brengen op de inademing. Ook het ademen naar de zijkant van de borst of juist naar boven, naar de sleutelbenen, is een mooie ontdekking om bewuster en sterker te ademen.

Niet alleen wordt je ademhaling beter door de ademhalingsoefeningen, ook breng je je gedachten tot rust. Door simpelweg op zoiets rustigs en constants te focussen als de ademhaling, wordt er minder aandacht gegeven aan het stemmetje in je hoofd. Je zult merken dat dit stemmetje af en toe de aandacht probeert te claimen maar dan breng je gewoon je aandacht weer terug naar de ademhaling. We kunnen nou eenmaal NIET ‘niet-denken’ maar we kunnen wel bepalen WAAR we aan denken. En door iets rustigs en constants te kiezen zoals de ademhaling worden we vanzelf ook rustig in ons hoofd. En als we rustig zijn in ons hoofd komt er ruimte voor heldere gedachtes, inspiratie, intuïtie en goede ideeën. Ook is er ruimte voor ons gevoel en kunnen we daarin ontspannen en loslaten.

Wanneer de ademhalingsoefening voorbij is gaan we over naar de verschillende yogahoudingen. Tijdens de houdingen is er constant aandacht voor de ademhaling en de sensaties in het lichaam. Door diep uit te ademen laat je spanning en stijfheid los, dit blaas je figuurlijk uit, en creëer je ruimte in je lichaam. Door bewust te zijn van de ademhaling verken je de mogelijkheden in je lichaam. De ademhaling staat centraal en zorgt voor ontspanning en verbinding met jezelf.

Volg yoga in Amersfoort: Yogastudio Yogaheart