De 5 Tibetanen

Vijf Tibetanen: yoga oefeningen voor thuis

Na de yogales voel je je waarschijnlijk hartstikke fijn. Alle energie stroomt weer, alle spieren zijn warm en je voelt je relaxed en ontspannen. Ik kan me voorstellen dat je dit gevoel wel vaker zou willen voelen! Daarom lees je hieronder een aantal basis Hatha yoga houdingen die je makkelijk thuis kan doen. Je bepaalt zelf hoe vaak en hoe lang je ze doet, ook al heb je ’s ochtends maar een paar minuten de tijd, dan nog ga je verschil merken. Lees hier alles over de 5 Tibetanen.

Hatha yogalessen
Liever een ontspannende yogales volgen? Meld je aan!
De 5 Tibetanen zijn 5 opeenvolgende yogahoudingen. Het wordt aangeraden om de houdingen minimaal 5 keer te doen, maar als je meer wil mag dit ook 30 keer zijn! Het is dus helemaal aan jou. Wat je gaat merken is dat je voelt dat, zeker nadat je net wakker bent geworden, de energie gaat stromen, je helder in je hoofd wordt en, mocht je veel piekeren, je gedachten heel rustig worden. Je kan alles meer relativeren en schiet minder snel in emotie. Ik deed ze vroeger altijd iedere dag maar ook als ik boos, verdrietig of gespannen was. En terwijl ik het deed begon ik dan meteen effect te merken. Hier komen ze:

Eerste Tibetaantje

De eerste houding bestaat uit rechtop staan met je armen gespreid. Je draait dan een cirkel om je eigen as terwijl je je armen wijd houdt en je blik op 1 vast punt, zo voorkom je dat je duizelig wordt. Draai minimaal 5 rondjes.

Tweede Tibetaantje

De tweede houding is liggend, helemaal plat op je rug, het liefst op een yogamat of kleed. Leg je handen naast je heupen op de grond, met je handpalmen in de vloer. Lift dan tegelijkertijd op de uitademing je benen omhoog de lucht in en ook je armen en je schouders. Je spant dus je buikspieren aan! Op een uitademing laat je weer los. Doe dit ook minimaal 5 keer.

Derde Tibetaantje

De derde houding is de ‘kameel-houding’ die jullie wel kennen uit de yogales. Je komt op je knieën zitten met je heupen boven je knieën. Maak vuisten van je handen, zet ze in je onderrug en duw je heupen naar voren. Je borst richt je schuin naar boven en je blik is ook richting het plafond. Een heerlijke borstopener! Gebruik de ruimte die je hebt om diep in een uit te ademen. Doe dit 5 ademhalingen achter elkaar. Om te neutraliseren raad ik daarna aan om op handen en knieën te komen en een bolle rug te maken.

Vierde Tibetaantje

De vierde houding is het ‘omgedraaide tafeltje’. Zit met je zitbotjes op de vloer en met je benen uitgestrekt voor je uit. Zet je voeten in de vloer en je handen naast je heupen. Lift je heupen en dus je buik richting het plafond. Als het goed voelt mag je ook je hoofd achterover laten kantelen. Kom dan terug en herhaal minimaal 5 keer.

Vijfde Tibetaantje

De laatste houding is de afwisseling tussen de neerkijkende hond en de omhoogkijkende hond. Je komt eerst in de neerkijkende hond staan. Op de inademing breng je dan je schouders boven je polsen, laat je heupen zakken op de uitademing en kijk schuin omhoog. Op de inademing breng je je heupen weer omhoog en naar achteren totdat je weer in de neerkijkende hond staat. Herhaal dit ook 5 keer.

Sluit de serie af met een aantal ademhalingen in de kindhouding en klaar ben je! Klaar voor de rest van je dag of juist om lekker naar bed te gaan. Veel plezier!

Volg yoga in Amersfoort: Yogastudio Yogaheart